Dospievať

Keď som včera kolegovi hovorila, že mám dnes narodeniny, poznamenal niečo v zmysle "Janka nám dospieva". A prvý význam, ktorý som v tejto vete počula, nebol od slovesa dospieť, ale od slovesa spievať. Rozhodla som sa preto zamyslieť, koľko významov vôbec môže mať slovo dospieva v presne tomto tvare a prišla som na tri.

Prvý, ktorý bol zrejme mojím kolegom myslený, je od podstatného mena dospievanie, teda stávanie sa dospelým, dozrievanie. Zdospelovanie sa (také slovo neexistuje, ja viem). Janka sa nám stáva dospelou, prípadne dospelejšou. Čo môže znamenať v podstate tiež všeličo, podľa toho, ako konkrétny človek vníma dospelosť. Napríklad je emocionálne vyrovnanejší, viac sa naňho dá spoľahnúť, dokáže ísť niečo vybaviť. Alebo je to iba inak povedané, že starnem.

Druhý, ktorý si môj mozog interpretoval ako prvý, je od slovesa dospievať, teda prestať spievať. Ktoré v prenesenom význame môže znamenať napríklad aj zomrieť, v "lepšom" prípade prestať s niečím, čo má človek rád a je mu to príjemné. Čo tiež môže súvisieť s ponímaním dospievania ako stávania sa dospelým. Máš viac povinností, tak nebudeš mať čas robiť veci, ktoré ťa bavia. Môže to v istom zmysle znieť aj ako vyhrážka, "veď ty dospievaš!" v zmysle veď uvidíš, aké je ťažké niečo, čo sa ti teraz zdá jednoduché.

Tretí, ktorý mi napadol až po dlhšom uvažovaní, je od slovesa spieť, teda niekam smerovať. Kam, to už je otázne a v kontexte použitej vety to dáva asi najmenší zmysel, keďže v nej chýba zadefinovaný cieľ spenia. Lebo naozaj sa dá spieť kamkoľvek, či už fyzicky, emočne, mentálne alebo spirituálne.

Toľko dnešné gramatické okienko, ďakujem za pozornosť.


(od dnes 26-ročná)

Džejn.